Skafsgaard's Psykoterapi

Erfaren terapeut med baggrund som intensiv sygeplejerske

“Jeg hjælper dig videre fra det sted, du vil væk fra – med fuld fokus på øget livskvalitet”

Registreret Psykoterapeut

Som registreret psykoterapeut lever jeg op til Styrelsen for Patientsikkerheds officielle krav til det at være psykoterapeut.

Det betyder fuld sikkerhed og garanti for behandling af høj kvalitet. 

Hvorfor kan det være en god ide at opsøge psykoterapeutisk hjælp?

Hvis du er ramt af stress eller begyndende stress, er deprimeret eller hæmmes af angst i hverdagen, så er det en god ide at opsøge en god, tillidsfuld terapeut.

Psykisk ondt i livet går nemlig som regel ikke over af sig selv – det kan derimod være invaliderende og i den grad begrænsende i udfoldelse af det liv, du gerne vil leve.

Når først du er ramt, kan det være svært at overskue, hvad det er bedst at gribe og eller gøre i.

Skal jeg bare tage mig sammen og gøre, som jeg plejer? Skal jeg melde mig syg? Skal jeg opsøge hjælp – og hvis ja, hvem skal jeg søge hjælp hos? Hvad koster det, og har jeg råd?

Hvor lang tid vil der gå, før jeg får det bedre?

Det er alle sammen gode spørgsmål, som kan være svære at få rede og svar på – hvis du ikke spørger!

Så henvend dig gerne, fortæl om dine udfordringer og lad os tage en uforpligtende snak om, hvad der kunne hjælpe dig, så du kan få svar på nogle af dine overvejelser.

Så kan du tænke over, om det giver mening, og om du har tillid til, at jeg vil kunne hjælpe dig. Efterfølgende vil du altid være velkommen til at vende tilbage og lave en aftale.

Få sat ord på det, der plager

Det at få sat ord på og høre sig selv fortælle, hvilke udfordringer der plager, gør ofte noget godt for den enkelte.

Udfordringen bliver konkret, og da jeg er et nysgerrigt menneske, vil jeg være meget interesseret i din egen opfattelse af, hvad der ligger bag problemet, hvor det stammer fra – osv.

Mine forskellige teknikker kan derefter løse op for nogle årsagssammenhænge, som ikke nødvendigvis er særlig logiske – på en langt mere effektiv måde end ”blot” at tale om det.

Så første skridt er at fortælle, konkretisere, høre det man selv siger – og derefter se sammenhænge som giver mening og forståelse for, hvad der er muligt mht. at se en løsning på problemet.

Hvorfor ikke bare tale med en ven?

Forskellen på at tale med venner og en terapeut om problemet vil ofte være, at venner er venner – og ikke terapeuter! Terapeuter spørger ind til kernen bag problemet, selvom det gør dig ked af det – det gør venner sjældent.

Hvis du bliver bevæget, snakker venner lynhurtigt om noget andet, giver nogen skylden, fortæller om egne oplevelser eller lignende – så de derigennem undgår, at du bliver ked af det og begynder at græde.

Det gør terapeuten ikke. Hun er tværtimod interesseret i det, der gør dig ked af det, og vil gerne til bunds i årsagen til problemet. Hun vil se problemets kerne i øjnene – sammen med dig.

Det er den bedste måde at håndtere begrænsende udfordringer på! Kun på denne måde kan man komme ud af den fastlåste situation. Du behøver ikke at have fået en diagnose, for at have gavn af – og få udbytte af at tale med en psykoterapeut.